Voorpret

17 juli 2016 - Utrecht, Nederland

Voorpret, zo'n leuk Nederlands woord. In veel talen is het onvertaalbaar. Voor mij is het een van de geneugten van reizen. Bij zo'n lange reis zitten er ook onverwachte, nieuwe aspecten aan de voorpret. Ze maken onze reis nu al de moeite waard.

Zo laat het vooruitzicht van deze reis ons al een aantal weken met wat meer afstand naar ons dagelijks leven kijken. Je ziet direct scherper wat je waardeert en wat je misschien anders zou willen. Food for thought.

En voor de ruilers die we in ons huis krijgen, heb ik een persoonlijke reisgids voor Utrecht gemaakt. En dan realiseer je je: we wonen hier op een heerlijke plek. Me stadsie!

En morgen is het dan zover. De eerste etappe van onze reis.

Waarom we dit eigenlijk doen?

Belangrijkste is dat we graag een langere tijd onversneden 'family time' willen. De meisjes groeien razendsnel, en in je dagelijkse sleur en routine met werk en andere verplichtingen heb je al met al weinig tijd en aandacht voor elkaar.

Voordat we kinderen kregen hebben Erik en ik een aantal mooie reizen gemaakt en daar altijd erg van genoten. We willen die reisliefde delen met Roos en Elin.

En ik geloof in wat Mark Twain zegt over reizen:
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness (...). Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner of the earth all one's lifetime.

1. Jan Meuzer:
    18 juli 2016