Södermalm

20 juli 2016 - Stockholm, Zweden

We zijn er! Sinds maandag, en het was nog even spannend of dat ging lukken. In de nacht van zondag op maandag had Roos de halve nacht wakker gelegen met oorpijn. Oorpijn! En dat terwijl we maandagmiddag zouden vliegen. En zo kwam het dus dat Erik, anderhalf uur voordat de taxi naar Schiphol ons kwam halen, met Roos nog een rondje langs huisarts en apotheek moest. Gelukkig heeft Roos geen middenoorontsteking en konden we gewoon vliegen.

inpakken!

Op Schiphol werden we uitgezwaaid door opa en oma, en Marjolein en Dimitri.

uitzwaaien Schipholuitzwaaien Schiphol

Het was flink druk op het vliegveld, en we waren aangenaam verrast dat we op verschillende plekken om de rijen heen geleid werden omdat we met twee kleine kinderen waren. Scheelde veel wachten! De controle van de handbagage was zeer grondig, zelfs de potjes babyvoeding van Elin moesten apart door de scanner. De nagelknipper in mijn handtas hebben ze niettemin gemist. En onze paspoorten hoefden we nergens te tonen.

De vlucht naar Stockholm duurde maar anderhalf uur en verliep voorspoedig. Roos en Elin zijn de hele vlucht wakker geweest, maar ze waren rustig en zoet. Ze moesten allebei erg lachen toen de motoren van het vliegtuig extra hard loeiden, bij de start en bij de landing. Van oorpijn gelukkig niks gemerkt!

Foto 18-07-16 15 20 22Foto 18-07-16 15 49 28

Rond half zeven ’s avonds waren we op onze eindbestemming voor deze eerste week: onze Airbnb op het eiland Södermalm in Stockholm. We werden opgevangen door een vriendelijke buurvrouw. Het appartement is prachtig. En wat leuk om zo midden in een woonwijk te zitten. De kleintjes slapen samen op een kamer, dat willen we deze hele reis doen. Ze vinden het gezellig, iets té misschien J. En ’s ochtends waren ze om 5 uur al wakker omdat de zon in hun slaapkamer scheen.

DSC_0026uitzicht vanuit keukenraamuitzicht vanaf balkon

Dinsdagochtend heeft Elin lang geslapen, ze had duidelijk iets in te halen. Met Roos zijn we om beurten op stap geweest, o.a. naar een schattig speeltuintje hier vlakbij. Het is heerlijk weer, half bewolkt, weinig wind en een graad of 22. Aangenamer dan nu in Nederland, denk ik. ’s Middags hebben we wandelend de omgeving verkend. Bij een park met een grote speeltuin zijn we een tijd gebleven. Avondeten vandaag: Köttbullar med potatis, gräddsås och lingon. Roos en Elin hebben ervan gesmuld!

DSCN4312bandy spelen in de speeltuinDSCN4325

We hadden de kleintjes verplaatst naar een andere kamer, waar een donkerder gordijn hangt en de zon niet naar binnen schijnt. Niettemin woensdagochtend wederom al vanaf 5 uur wakkere geluiden uit de kinderslaapkamer. Gisteravond was het tot een uur of 10 onrustig geweest. Dat resulteerde vandaag in twee enigszins chagrijnige/vermoeide meisjes. Toch hebben we ons wel vermaakt. We zijn met de bus (doen we thuis niet vaak, dus is al een avontuur op zich) naar het centrum gegaan. Op Drottninggatan een broodje gegeten. Ze eten hier allebei goed. Gelukkig! Toen Elin genoeg had van het stilzitten, ben ik even met haar door de winkelstraat gaan wandelen. Ze heeft de harten van veel voorbijgangers gestolen, en alle prullaria van de nabijgelegen souvenirshop aangeraakt. Later die middag gewandeld naar Kungsträdgården, even afkoelen met een ijsje en pootjebaden in de fonteinvijver. Na een boottochtje heen en weer met Djurgårdsfärjan eindigden we de dag in een speeltuin op Nytorget vlak bij ons appartement.

we zijn niet de enigen die gebruik maken van Airbnbijsje op Kungsträdgardenpootjebaden KungsträdgardenDSCN4347Nytorget

P.S. Hier in Stockholm lopen heel veel mensen (opvallend meer dan in Nederland) over hun smartphone gebogen over straat. Vooral op Kungsträdgarden viel het op. We vermoeden Pokémon Go..

Foto 20-07-16 14 18 55Foto 20-07-16 14 20 15Foto 20-07-16 14 19 41Foto 20-07-16 14 24 04

1. Michel:
    21 juli 2016
    Super leuk om te lezen. Hier heerlijk warm!
  2. Marjolein:
    22 juli 2016
    Wat een leuk verhaal en foto's! En mooi uitzicht vanaf jullie appartement. Herkenbaar