Södermalm 2

23 juli 2016 - Stockholm, Zweden

Donderdag 21 juli was een fijne dag. Het was weer heel mooi weer, en voor mij begon de dag met een item van mijn bucket list: hardlopen op Södermalm langs het water. Ik heb gelopen in de buurt van waar we tien jaar geleden woonden. Bekende plekken gezien: De jachthaventjes (zelfs de teerlucht heb ik geroken). Het paadje langs het water, druk gebruikt door hardlopende Stockholmers in hippe outfits. De bomen die met hun wortels in het water staan. De volkstuintjes. Het Eriksdal zwembad.

Erik was intussen met de kleintjes naar de speeltuin. Toen het tijd was voor Elins middagdutje ben ik samen met Roos met de bus naar Junibacken gegaan. Dat is een speelmuseum voor kleine kinderen helemaal in de stijl van de boeken van Astrid Lindgren. Roos vond het prachtig en het was heel gezellig, zo’n dagje samen. Elin en papa kwamen ons in de loop van de middag ophalen. We hebben ’s avonds gegeten bij Shanti, het Indiase restaurant onder ons appartement. Het was heerlijk, en ook Roos en Elin hebben lekker meegegeten.

Vrijdag 22 juli hadden we de rollen omgedraaid: Erik ging met Roos op pad, naar Gröna Lund, het pretpark annex kermis op Djurgården. Ik met Elin naar de speeltuin op Nytorget. Het is wel grappig, Roos vond (en vindt) het altijd een beetje vervelend om vuil te worden, maar Elin kan dat niks schelen. Ze neemt gerust een hap van het zand, of schept het in haar schoenen. Of ze gaat met natte mouwen door de blubber. Tijdens haar middagdutje heb ik een was gedraaid ;-)

Roos had de dag van haar leven in Gröna Lund. Aan het eind van de middag zijn Elin en ik er met de bus en Djurgårdsfärjan ook naartoe gegaan, en ik heb nog wat attracties gedaan met Roos. 's Avonds waren we alle vier kapotmoe!

Het Zweeds went weer snel. Ik begin zelfs al in het Zweeds te denken. Praten gaat inmiddels vrij goed, net als lezen. Anderen verstaan is soms nog moeilijk. Ik versta de kleine kindjes in de speeltuinen meestal niet!

Voor het eerst een ongestoorde nacht gehad van vrijdag op zaterdag. Zaterdag was het alweer mooi weer. Zelfs behoorlijk warm, 27 graden. We wilden daarom gaan varen, naar het vlakbij Stockholm gelegen eiland Fjäderholmen. De rest van Stockholm had hetzelfde plan, dus het was heel druk op de kade en op de boot. Elin was chagrijnig vandaag. Of was ze haar grenzen aan het verkennen? Het leek wel of ze door had dat we haar gehuil en gemiep in al die drukte niet konden negeren. En dus hoorden we dat de hele dag door als ze haar zin niet kreeg. We kregen er soms een punthoofd van. En Roos was moe van twee drukke dagen, dus het was vandaag een beetje een uitdaging om er een leuke dag van te maken. Fjäderholmen is wel een fijne plek, met mooie natuur. We hebben geluncht bij een restaurant met mooi uitzicht over het water. Er waren ook handwerkwinkeltjes, en een glasblazerij waar Roos met veel interesse heeft toegekeken hoe gekleurde glazen bollen werden gemaakt. Bij een speeltuintje nam een man foto’s van zijn spelende kinderen en ik moest denken aan 'Sommarkort' van Cornelis Vreeswijk:

# tar vi ett kort på barnen i sommar tid
när dom dansar, när vi dansar