naar Huddinge

27 juli 2016 - Huddinge, Zweden

Zondag 24/7 werden we gewekt door twee lachende stemmetjes vanuit de kinderkamer :-) We hebben er een speeltuindag van gemaakt zodat Roos en Elin zich lekker konden uitleven, en bijkomen van de drukke dagen die we gehad hebben. ’s Avonds gegeten bij de Griek om de hoek  (Faros). Elin kan al veel zelf, zoals drinken uit een glas en zelf eten met een vork en een lepel. Ze accepteert daarbij ook geen enkele hulp!

Er wordt veel gefietst hier in Zweden. In Stockholm heb je veel fietspaden, zelfs vrij liggende en met eigen stoplichten. Je ziet overal geparkeerde fietsen staan. Het doet bijna Nederlands aan, maar toch is het heel anders. De geparkeerde fietsen staan soms niet op slot. Mensen fietsen veelal met helm. En het is echt vrijetijdsbesteding, je ziet niet snel iemand met de fiets boodschappen doen bijvoorbeeld. En al met al zijn de fietspaden meestal toch leeg, met af en toe één fietser.

Maandag was het tijd om te verkassen naar ons tweede thuis: het ruilhuis in Huddinge. Onze eerste Airbnb ervaring hier op Södermalm is heel goed geweest. Het is een leuk concept, het feit dat je in een woonhuis zit in een woonwijk, geeft een fijn ‘thuis’-gevoel. Je voelt je binnen no time een local ;-)

De taxirit naar Huddinge (20 minuten over een provinciale weg met een taxibusje) kostte evenveel als het ritje met een gewone taxi van Stockholm centraal station naar het huis in Södermalm (een afstand die je – zonder koffers - zou kunnen lopen). Hmz.

In Huddinge hebben we de mensen ontmoet die nu twee weken in ons huis in Utrecht gaan wonen. Hartelijke en behulpzame mensen. Het is voor hen de elfde keer dat ze een huizenruil doen. Leuk om ze even te zien en te spreken. We hadden de afgelopen tijd al regelmatig mailcontact met ze gehad. Het appartement is prima, lekker ruim en licht. Het is wel een beetje stoffig en rommelig. Er is hier (in tegenstelling tot het appartement op Södermalm, waar vooral Elin zich soms duidelijk verveelde) heel veel speelgoed. Roos en Elin vielen er meteen op aan.

We zitten nu dus voor de tweede keer in het huis van iemand anders, en wat dan opvalt is wat een spullenboel mensen om zich heen kunnen verzamelen. Het appartement in Södermalm lag vol met boeken. Echt honderden, en ze lagen óveral. In dit huis vooral heel, heel veel speelgoed, knuffels en kinderknutsels. En het valt ook wel op dat in beide huizen precies zoveel spullen zijn als er in de kasten passen. Pas je je opbergruimte aan aan je spullen? Of pas je de omvang van je spullenboel aan aan de opbergruimte in je huis?

Dinsdag heb ik het huis even goed gestoft en gedweild, terwijl Erik met Roos en Elin naar de speeltuin was. Ik had veel eer van mijn werk :-). Elin kwam terug van de speeltuin met een schaafwond op haar neus, ze was van de glijbaan gevallen. ’s Middags hebben we samen twee heerlijke smörgåstortar gemaakt.

Huddinge is prima om twee weken te zitten. Het is een typische voorstad. Beetje sfeer Vlaardingen, of Lunetten. Er is vlakbij het appartement een winkelcentrum en een treinstation, handig. Het is wel erg ‘gewoon’ en niet erg inspirerend hier. Iets moois (architectuur of een mooi park) hebben we nog niet ontdekt.

De ruilers hadden gezegd dat het natuur-/recreatiegebied Lida een leuke plek is en dat hebben we woensdag uitgeprobeerd. Voor het eerst op pad met de ruilauto. Het was 20 minuutjes rijden en Lida is inderdaad een heerlijke plek. Er is van alles te doen, en wij hebben een groot deel van de dag spelend aan het water doorgebracht op een strandje van het meer Getaren. Roos en Elin hebben er enorm van genoten! Erg lekker geluncht ook. Fijn dagje.