Going to San Francisco

4 oktober 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Onze camperreis zit er bijna op. Dinsdag 27-9 gaan we naar onze laatste camping, in Shingle Springs, vlakbij Sacramento. Vanaf Lake Tahoe rijden we eerst door de bergen, en daarna door een vlakker en dichter bevolkt gebied. Het is hier 34 graden! Als we aankomen, rond half 2 ’s middags, is het te warm voor de speeltuin (die vol in de zon ligt). Aan het eind van de middag koelen we even af in het zwembad op de camping. Tijdens het avondeten hebben we uitzicht op een zwerfpoezenfamilie, terwijl we via Spotify naar sfeervolle oude Engelse kinderliedjes luisteren.

Woensdag is de laatste dag voordat we de camper gaan inleveren. ’s Ochtends maken we nog een uitstapje: naar Marshall Gold Discovery State Historic Park in Coloma, een openluchtmuseum. De weg is smal en bochtig, maar mooi: door een heuvelachtig, landelijk gebied met fruitboomgaarden. Het is erg warm en zo goed als uitgestorven bij het historische goudstadje. We krijgen daardoor een goede sfeerimpressie van hoe het hier geweest moet zijn tijdens de goldrush, rond 1850. Bij de American River kun je een replica van Sutter’s Mill bekijken; op deze plek werd het eerste goud gevonden. Enkele historische gebouwen zijn bewaard gebleven en kun je bezichtigen.
’s Middags is het tijd om in te pakken. Het is wel prima dat de camperreis afgelopen is. Na drie weken met z’n vieren in de camper zijn we toe aan weer een echt huis. Omdat het overal erg droog was en we alleen een bezem en billendoekjes hebben om schoon te maken, is de camper wat vervuild geraakt. En wij ook (zwarte voeten!).

Donderdag staan we vroeg op, want we hebben nog een rit voor de boeg naar Cruise America om de camper in te leveren. We zitten in Johnny Cash land: Reno (bij Lake Tahoe), Jackson, Folsom (rijden we vandaag langs). De reis verloopt voorspoedig en we zijn ruim op tijd bij Cruise America in Newark. Met de taxi gaan we naar ons Airbnb-appartement in San Francisco, in de wijk Inner Sunset. De rit is een stuk langer dan drie weken terug van het vliegveld naar Newark, maarde prijs is hetzelfde. De taxichauffeur is een Afghaan. Hij vertelt over hoe hij tien jaar geleden vluchtte voor de oorlog daar, hoe het leven onleefbaar werd toen zijn vrouw niet meer mocht werken en zijn dochter niet meer naar school mocht.
We komen met de taxi langs een enorm gebouwencomplex en de taxichauffeur vertelt dat dat het hoofdkwartier van Facebook is. We zien mensen die zich laten fotograferen bij de ingang. Er tegenover ligt een soort zoutmoeras vol vogels, mooi. Boven San Francisco hangt dikke en lage bewolking, terwijl het verder overal blauw is. De straten zijn soms enorm steil! Onze airbnb is een ruim 100 jaar oud mooi en groot appartement in een nette buurt. We maken even kennis met de verhuurder en haar dochter, die boven ons wonen. ’s Avonds lekker uitgebreid douchen!

We moeten boodschappen doen, en de dichtstbijzijnde supermarkt is Andronico’s. Het blijkt een supermooie winkel te zijn met een geweldig assortiment, je zou ‘m zo leeg willen kopen. Mooi uitgestald fruit en groente, grote versafdelingen, vers bereide maaltijden, zelfschepsalades, delicatessen, en een ruime keus uit gezond eten en drinken. Veel producten die we niet kennen maar er heel lekker uit zien. Het is een genot om hier boodschappen te doen!
Ons appartement ligt op loopafstand van het Golden Gate Park en ’s middags wandelen we er een stuk doorheen, op weg naar een grote speeltuin. Op een groot grasveld zijn schoolkinderen aan het voetballen, en Roos kijkt geïnteresseerd naar een wedstrijd honkbal en verderop een potje American Football (ze herkent de accessoires van het trapveldje op Mayne Island). De eerste indruk van San Francisco is dat het nog steeds een beetje een hippiestad is. De sfeer is gemoedelijk en mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk. Je ziet veel homostellen (mm en vv) hand in hand lopen. Verder voelt het hier ‘oddly familiar’. De stad komt minder ‘Amerikaans’ en ‘vreemd’ over dan Vancouver. Ik weet niet precies waar dat aan ligt. Zijn wij het Amerikaanse inmiddels meer gewend? ‘Kennen’ we het straatbeeld uit films en series? Komt het door de vele cafés en restaurants? Of heeft het ermee te maken dat de straten hier in de buurt rustig zijn (tweebaans in plaats van 4/6-baans, zoals in Vancouver op veel plekken)?

Zaterdag is het mooi weer, en we gaan naar de Botanische Tuinen in Golden Gate Park. Het is groot en mooi, een rustgevende omgeving. Ik kan mooie foto’s maken van kolibries, eekhoorns en ganzen. En van Roos en Elin die lekker aan het rondkeutelen zijn. Er is een kinder-tuin waar Roos geniet van leuke activiteiten: compost scheppen en beestjes zoeken, planten water geven en een armband maken van riet. Rond etenstijd ga ik naar de ‘laundromat’ om wat wassen te draaien. Het is levendig op Irving Street. Ik kom langs een aantal Chinese restaurants waar zo te zien de hele locale Chinese community zit te eten: allemaal stampvol en met rijen voor de deur.

Zondag ben ik jarig, en Erik en de kleintjes bezorgen me een heerlijke verjaardag. Als ik de woonkamer in kom, hebben Erik en Roos slingers opgehangen en er zijn verjaardagsservetjes, -bordjes en –kaarsjes. We beginnen de dag met een lekker ontbijt met heerlijk vers brood van Arizmendi, een bekende bakker vlakbij ons appartement. Na het ontbijt bezoeken we de wekelijkse groente- en fruitmarkt op 9th Avenue. Ze hebben er heerlijke verse waren en er hangt een fijne ontspannen zondagmorgen-sfeer. We lunchen met het fruit dat we hebben gekocht en met de carrotcake die Erik en Roos voor mijn verjaardag hebben uitgezocht. ’s Middags gaan we met de tram naar pier 39 in het noordoosten van San Francisco (het toeristische centrum). Hier vandaan maken we een boottocht door de baai. We varen onder de Golden Gate brug en langs Alcatraz. Aan het eind van de middag wandelen we nog een stuk door het Golden Gate Park. We zijn eigenlijk op zoek naar het ‘Hardly Strictly Bluegrass festival’ waar een marktkoopman ons vanmorgen op wees, maar het is te ver weg voor Roos’ vermoeide voeten. Ons diner bestaat uit carrotcake, kaasjes, toastjes en wijn van Andronico’s, fruit van de markt en brood van Arizmendi. Het is allemaal even heerlijk!

Ik besluit weer eens te gaan hardlopen maandag, voor het eerst sinds 3 weken. Ik loop een paar rondjes door Golden Gate Park en dat valt nog niet mee, temeer omdat het hier allemaal vals plat is. Het is koel en regenachtig vandaag, en daarom gaan we ’s middags naar de Academy of Sciences in Golden Gate Park. Een mooi, groot ‘ontdekmuseum’ waar wij en de kleintjes ons goed vermaken.

1. Rob Alblas:
    7 oktober 2016
    Hallo, ik heb nu ook alle foto's bekeken bij het laatste verhaal, zeer interessant. Bovendien heb ik jullie zien fietsen op de Golden Gate bridge, want iets anders kan de foto niet zijn.
    Verder hier geen nieuws, nog een week voor jullie. Als je hulp nodig hebt op Schiphol, geef dan even een seintje. Groeten, Pa