Summer in the city

23 augustus 2016 - Vancouver, Canada

Summer in the city

“Als jullie in de schaduw willen zitten, dan schuiven we wel een stukje op, hoor!” zegt de man naast ons op een muurtje bij het Convention Center. “Het is warm, hè. De warmste dag van het jaar in Vancouver tot nu toe!”

Het is vrijdag 19 augustus, en terwijl het tot nu toe heerlijk weer is geweest, hebben we het nog niet zo heet meegemaakt als vandaag. We zijn aan het fietsen en hebben ons tochtje even onderbroken om te lunchen. We fietsen eerst over de Seawall om False Creek heen, en daarna via Hornby Street naar Canada Place. Je rijdt dan midden door de drukte van downtown Vancouver, maar het is toch prima te doen omdat je over vrijliggende fietspaden fietst. De bakfiets met Roos en Elin erin krijgt weer veel aandacht. Tienermeisjes vallen bijkans in katzwijm en bij een stoplicht schiet een vrouw ons aan om te vragen waar we ‘m gekocht hebben.

Canada Place, gebouwd voor de Expo 1986, en het gebied eromheen kenden we nog niet. Het is een leuke (wel toeristische) plek om rond te wandelen. Er is hier een vliegveldje voor watervliegtuigen (of noem je dat een haven?) en het is ook de plek waar vandaan cruiseschepen naar bv. Alaska vertrekken. Ook hier heb je weer prachtige uitzichten, over North Vancouver.

We fietsen dezelfde route weer terug. Langs de Seawall staan een aantal openbare piano’s en die zijn bijna altijd in gebruik. Hartstikke leuk. 's Middags gaat Roos zelf fietsen, op een van de kinderfietsjes die we hier hebben. Ze fietst met Erik over de Seawall naar de speeltuin in Charleson Park.

Zaterdag doen we het rustig aan, want Roos en Elin zijn een beetje moe van de afgelopen dagen. ’s Ochtends loopt Erik hard. Tijdens Elins dutje verken ik de winkelstraat West Broadway vlakbij ons appartement. Er zijn veel oosterse restaurants en nagelstudio’s. Erg gezellig is het er niet, want er loopt een vierbaansweg door de straat heen. Aan auto’s weren uit de stad doen ze hier niet erg. Sowieso is het wel een aparte ervaring, want er zijn maar weinig mensen aan het winkelen terwijl het toch zaterdagmiddag is.

Aan het eind van de middag, na een wandelingetje over onze geliefde Seawall (Roos fietst), strijken we neer bij Mahoney & Sons, een pub bij het jachthaventje. Héérlijk, een biertje op het terras in de zon aan het water. Zonnig muziekje erbij. We zijn er ook gebleven voor het avondeten (pubfood).

Erik heeft het steeds over het uitzicht vanaf Granville Bridge tijdens het hardlopen, dus dat wil ik ook wel eens zien. Het is een lekker rondje lopen en het uitzicht is inderdaad prachtig. Het is zondag iets minder weer (lees: ‘slechts’ 20 graden en bewolkt). 's Middags gaan we met het pontje naar Telus Science World. Een leuk interactief museum, ook voor Erik en mij is het leuk. Het lijkt soms wel veel op het Tekniska Museet in Stockholm ;)

'S avonds om kwart over 11 realiseerde ik me dat het in Nederland bijna half 9 's ochtends is op de eerste schooldag na de zomervakantie. Zo, dat voelt in veel opzichten 'ver weg'!

Voor maandag zijn de weersvoorspellingen ook iets minder, dus het lijkt ons een goed moment om met de auto te gaan rijden. We gaan naar Whistler, een bergsportdorp op 125 km ten noorden van Vancouver. Tijdens de Olympische Winterspelen van 2010 vonden de wedstrijden in de meeste alpiene sporten hier plaats. De rit van Vancouver naar Whistler is erg mooi. Deze weg heet de Sea to Sky highway en dat dekt de lading goed: eerst rijd je langs de kust door een fjord-achtig landschap, en vervolgens ga je de bergen in en kijk je uit op besneeuwde bergtoppen.

In Whistler nemen we de gondola naar de top van de berg (ook Whistler geheten) en daar kun je overstappen op een andere gondel die je brengt naar de top van de naastgelegen berg Blackcombe. Het uitzicht vanuit de gondels was spectaculair (sorry, ik raak inmiddels uit mijn adjectieven door al die uitzichten hier ;-)

We hebben een heerlijke dag. Tijdens de rit terug naar Vancouver gaat de zon langzaam onder en verandert het landschap steeds van kleur.

Om bij te komen van de lange dag in Whistler, houden we het dinsdag rustig. Het is weer heerlijk weer, en we brengen het grootste deel van de dag door op Jericho Beach. Je zit daar aan de English Bay, dus de grote vrachtschepen zijn vlakbij.