farfar en farmor op Ekerö

5 augustus 2016 - Huddinge, Zweden

In het Zweeds heb je heel handige benamingen voor familieleden, waardoor je meteen weet over wie je het precies hebt. Opa’s en oma’s bijvoorbeeld. In het Nederlands moet je daar altijd een naam bij zeggen om te weten over welke opa of oma je het hebt. In het Zweeds heb je er vier woorden voor: mormor (moeder van moeder), morfar (vader van moeder), farmor (moeder van vader) en farfar (vader van vader).

Roos’ en Elins farfar en farmor (die we ook echt zo noemen) zijn nu ook in Zweden op vakantie. Momenteel zitten ze op Ekerö, in de buurt van waar wij zitten. We hebben de afgelopen dagen wat tijd met hen doorgebracht. Dinsdag zijn we gezamenlijk naar Skansen geweest, het mooie openluchtmuseum annex dierentuin op Djurgården. Gezellig dagje gehad. ’s Avonds aten we bij Grekiska kolgrillen in Huddinge (naast Tandoori Köket, dus ook om de hoek). Het was lekkerder dan verwacht, altijd fijn. We waren pas om 20.30u weer thuis, maar Roos en Elin hebben zich goed gehouden.

Op Skansen wordt ’s zomers op dinsdagen het populaire muziekprogramma “Allsång på Skansen” opgenomen. We hadden daar dus wel wat van meegekregen. O.a. de repetitie van de meezinger “Änglamark” van Evert Taube. De volgende dag zagen we een fragment van Allsång op tv, en toevallig ook dat lied weer. Stiekem is het prachtig :-)

Woensdagochtend heeft Erik een rondje hardgelopen, verder wat huishoudelijke taken gedaan. ’s Middags na Elins middagdutje zijn we bij farfar en farmor langs gegaan op Ekerö. Ze hebben daar een mooi gelegen huis gehuurd, met een steiger en een strandje, en prachtig uitzicht over het meer Mälaren vanuit het huis.

We kregen vandaag een mail van een van de campings die we in Californië hadden geboekt, die bij King’s Canyon. Ze cancelen alle reserveringen, want ze moeten dicht tot eind dit jaar omdat ze last hebben van ‘hazardous trees’. We moeten dus een andere camping gaan zoeken.

Donderdag zijn we ’s middags weer naar Ekerö gegaan, waar nu ook Mats en Lotta op bezoek waren. Mats was de buurman in Krokek, waar farfar en farmor tot voor kort een huis hadden. Het was gezellig, we hadden wat regen maar ook zon, en af en toe konden we naar buiten. Mats blijkt in Huddinge te zijn opgegroeid en een oom van hem woont zelfs in hetzelfde appartementengebouw als waar wij nu zitten. Wat een toeval.

Het gezelschap was dus half Zweeds en half Nederlands, waardoor we soms in de war raakten en er Zweeds tegen Roos of Nederlands tegen Mats gesproken werd. Als farfar en farmor in Zweden zijn, praten ze sowieso een soort vakantietaal tegen elkaar (en soms ook tegen Erik en mij): dan wordt bv. een zin in het Nederlands begonnen en in het Zweeds afgemaakt, of een vraag in het Zweeds wordt in het Nederlands beantwoord :-)

Het uitzicht over het water was weer heerlijk, ik word altijd zo blij van grote wateroppervlakken. Ik heb het gevoel dat mijn hartslag en bloeddruk er direct van omlaag gaan.

Vrijdag hebben Erik en ik met de meisjes meegenomen naar het Tekniska Museet (Techniekmuseum) in Stockholm. Ze hebben zich er uitstekend vermaakt, want het is een interactief museum en je mag bijna overal aankomen. Er was een leuke tentoonstelling over de 100 beste uitvindingen aller tijden. Na afloop hebben we gegeten bij Pyttirian in Kungshallen op Hötorget. Bij Kungshallen eten we altijd wel een keer als we in Zweden/Stockholm zijn. Roos en Elin waren nog hyper van het museum en stuiterden alle kanten op dus het was lekker ontspannen eten ;-)

Het is fijn om in Zweden te zijn. Zo na 2,5 week is het allemaal weer prettig vertrouwd: de taal, de huizen, het landschap, het eten. We voelen ons hier helemaal thuis!

1. Siska:
    8 augustus 2016
    Hoi Pauline en familie,
    Las jullie reisverslagen via de mail van Michel.
    Kunnen jullie mij toevoegen? Vind het leuk om jullie te volgen.
    Nog heel veel plezier allemaal.
    Groetjes Siska